tisdag 15 december 2015

Chocolate - in English :-)

I går hade jag möte med förlaget. Det var läge att prata lite om hur det gått och vad framtiden kommer att föra med sig, om man väljer att försöka styra den lite dit man vill ;-)

Chevalier kom ut den sjunde december. För nio dagar sedan, med andra ord. Den ligger just nu på sjunde plats på adlibris lista. Champagne DP hänger på och ligger faktiskt på sjätte plats. Självklart hoppas jag att de skall klättra lite till ...

Min första novell Choklad har inte riktigt hängt med, inte ännu i alla fall. Den ligger på tjugosjunde plats, vilket i och för sig inte heller är så illa.

Men vad blir då nästa steg, förutom nya noveller, förstås? Jag har flera spännande projekt, faktiskt. Det är lite för tidigt att avslöja dem alla, men jag kan nu tala om att vi diskuterat att översätta novellerna till engelska :-)

Spännande, eller hur? Vi började prata om vem som skulle göra översättningen och vad det skulle kosta. Jag bestämde mig då att jag lika gärna kunde göra den själv. Jag är ju född i England och engelska är mitt andra modersmål. Varför betala någon när jag kan göra det på egen hand? En roman skulle ha varit annorlunda, så otroligt mycket arbete, men en novell är ju ganska kort, trots allt.

Sagt och gjort, jag kastade mig över Choklad, som förstås kommer att heta Chocolate på engelska, och har redan klarat av en dryg tredjedel.


Ingenting är ännu sagt om utgivningsdag, eller ens i vilka kanaler, men det blir ett kärt problem att undersöka ...

So, see you soon ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar